Genel Bilgiler
Ağaç malzeme, insanoğlunun var oluşundan itibaren faydalandığı ve günümüzde de kullanımı gittikçe artan doğal malzemelerin başında gelmektedir.
Ahşabın bu kadar geniş ve yaygın kullanım alanı bulmasının en önemli sebeplerin başında kendini yenileyebilme özelliğinde ve doğal estetik görünüşe sahip olmasıdır.
Zira, her bir ahşap türü kendisine özgü estetik görünüş, renk ve desene sahiptir. Bu özellik birçok kullanım yerinde tercih edilmesini sağlamaktadır. Günümüzde de doğal rengi, anatomik yapısı, fiziksel ve mekanik özellikleri farklı binlerce ağaç malzeme değişik birçok amaç için kullanılmaktadır (Sahin ve Mantanis 2016).
Ağaç malzemenin tercih edilmesindeki diğer avantajlar ise, işlenmesinin kolay ve düşük enerji ile yapılabilmesi, hafif ve dayanaklı olması, kuru halde yalıtkan bir özellik göstermesi ve birçok yapı işleri için uygun mekanik direnç özelliğe sahip olması olarak özetlenebilir.
Bu bakımdan, yapı ve konstrüksiyon işlerinde, mobilya ve dekorasyonda, mühendislik ürünü kompozit malzeme üretiminde, endüstriyel ve sanayi ürünleri üretimi gibi birçok kullanım yerinde tercih edilmektedir (Bowyer, vd., 2003).
Yukarıda sayılan birçok önemli özelliklerine rağmen, ahşap bazı önemli dezavantajlara da sahip olması onun birçok yerde kullanımını sınırlayıcı etki yapmaktadır. Öncelikle, ahşap anizotropik bir yapıya sahiptir ve değişik yönlerde (enine, teğet, radyal) farklı fiziksel ve mekanik özellik gösterir.
Ayrıca higroskopik bir malzeme olmasında dolayı atmosfer şartlarında rutubet alışverişi yapabilir. Doğal besin maddeleri içermesinden dolayı da mantar, böcek, bakteri gibi organizmalar tarafından tahribata uğratılabilirler (Bowyer, vd., 2003; Kubler, 1980).
Yukarıda kısaca açıklanan özelliklerin yanında, mobilya ve dekorasyon işlerinde kullanımlarını sınırlayan en büyük durum ise, açık hava etkisi ile (abiyotik zararlılar) bozulmaya uğraması ve doğal estetik görünümün bozulmasıdır.
Atmosferik veya açık hava etkisi olarak da ifade edilen “weathering” etkiler olarak; solar radyasyon, UV ışınları, yağmur, kar, nem, ciğ, rüzgar, kum, kil, sıcaklık, vb. ile ağaç malzemenin doğal kendisine has estetik görünüşünü kaybolabilir, yü- zeylerde aşınma, pürüzlülük ve çatlamalar meydana gelebilir (Bowyer, vd., 2003; Feist, 1983).
Ağaç Malzeme Vernikleri
Ağaç malzemenin estetik doğal tekstürünü, renginde çok fazla değiştirmeden korumanın en etkili yollarından birisi şeffaf yüzey işlemlerinin uygulanmasıyla mümkün olabilmektedir. Bu amaç için en fazla tercih edilen yöntem ise ahşap yüzeylerine verniklerin uygulanmasıdır.
Vernik yüzeyde kuruyup sertleştikten sonra genellikle şeffaf/saydam bir katman oluşturan, en az iki eleman içeren (çözücü ve katı madde) eriyiklerdir (Kurtoğlu, 2000).
Ağaç malzemenin verniklenmesindeki temel amaç ise, yüzeylerde şeffaf bir koruyucu katman oluşturarak estetik görünüşü ve rengi değiştirmeden korumak olarak özetlenebilir.
Verniklerin sınıflandırılmasında birçok yöntem bulunmakla birlikte en genel olarak aşağıdaki şekilde sınıflandırılabilir. (Kurtoğlu, 2000; Sönmez ve Budakçı 2004).
- Kuruma ve sertleşme tiplerine göre (fiziksel, kimyasal, veya her iki yöntemle de kuruyanlar/sertle- şenler),
- Sürüldüğü yüzeylerdeki etkilerine göre (parlak, mat, geçirgen),
- Kullanıldığı yere göre (mobilya, dekorasyon, su araçları/yapıları),
- Elde edildiği ham maddenin özelliğine göre (alkid, üretan, selülozik),
- Uygulama sırasına göre (astar, dolgu, ilk-son kat).
Ağaç malzemenin son kullanım amacına uygun olarak koruyucu katman oluşturulmasında doğru tercih yapılması önemlidir. Genellikle en fazla kullanılan vernik türü, hem fiziksel hemde kimyasal olarak sertleşen/kuruyan iki elemanlı solvent bazlı olanlardır (yağ esaslı vernikler).
Fakat bu tip verniklerin hazırlanması veya kullanımları esnasında ortama tehlikeli kimyasallar yayılmaktadır. Son yıllarda insanların daha çevreci vernik kullanma ihtiyacı sonucu değişik formülasyona sahip, daha çevreci birçok vernik-boya çeşidi ortaya çıkmıştır.
Bu gelişmelerin sonucu olarak da özellikle su bazlı vernik sistemlerin ağaç malzeme ile birlikte kul- lanılması giderek artış göstermiştir (Kurtoğlu, 2000; Sönmez ve Budakçı 2004; Ulay ve Budakçı, 2015).
2.1. Su Bazlı Vernikler ve Genel Özellikleri
Yukarıda kısaca tanımlandığı üzere, vernikler en genel şekilde iki elemanlı sistemden oluşan çözeltilerdir. Burada çözücü olarak solventler kullanılmaktadır.
Fakat bu solventlerin büyük çoğunluğu gerek uygulanmaları esnasında gerekse uygulandıktan sonra ağaç malzeme yüzeyinden atmosfere insan ve çevre sağlığına olumsuz etki eden organik esaslı uçucu bileşikler (Volatile Organic Compounds; VOC) salmaktadır.
Son yıllarda özellikle vernik sistemlerinde solvent kullanımı azaltılması üzerine birçok çalışmalar yapılmış ve bir çözüm olarak bazı polimerlerin vernik üretiminde kullanımı artmıştır. (Kurtoğlu, 2000; Ulay ve Budakçı, 2015).
Bu araştırmalar soncunda alkidler, poliesterler, akrilikler, poliüretanlar gibi farklı sentetik reçinelerden çok düşük düzeylerde uçucu organik bileşikler (VOC) içeren su bazlı vernik sistemleri hazırlanabilir duruma gelinmiştir.(Kurtoğlu, 2000; Sönmez ve Budakçı 2004; Ulay ve Budakçı, 2015).
Genel olarak, su esaslı (bazlı) vernikler alkid, akrilik ve poliüretan gibi sentetik reçinelerden üretilmektedirler.
Bu verniklerin kullanılmasındaki amaçlardan birisi de ahşap malzemenin renginin değişmemesi olduğundan çoğunlukla içeriklerinde renk pigmenti bulunmaz fakat matlaşmayı sağlamak için bazı elemanlar bulunabilir (Kurtoğlu, 2000; Sönmez ve Budakçı 2004; Ulay ve Budakçı, 2015).
1’de alkid ve üretan reçinelerinin kimyasal yapıları ve odun ile bağlanması şematik olarak gösterilmiştir. Su içerisinde çok küçük polimer damlacıkları şeklinde dağılmış süspansiyondan suyun uzaklaşması ile polimer tanecikleri odun yüzeyi ile birleşerek film tabakası oluşturur.
Bu verniklerin hazırlanmasında kullanılan reçineler uzun karbon zincirlerin (-R) de tipik olarak hidroksil (-OH), karboksil (-COOH) ve amid (-CONH ) gibi fonksiyonel gruplar içerirler.
Bu gruplar ise ağaç malzeme yüzeylerindeki serbest gruplarla (-OH) reaksiyona girerek moleküller arasında bağlanırlar (Fengel ve Wegener, 1984; Sönmez ve Budakçı, 2004). Şekil 1’de alkid ve üretan reçinelerinin kimyasal yapıları ve odun ile bağlanması şematik olarak gösterilmiştir.

Su bazlı vernik sistemleri, yapılan yoğun çalışmalar ve değişik reçinelerin de kullanılabilmesine olanak sağlanması sebebiyle son yıllarda kullanımları hızlı artış göstermiştir.
Su bazlı vernikler, ağaç malzemenin doğal rengine en yakın koruma ve parlaklık sağlayan vernik sistemlerindendir. Sertleşmeleri hem fiziksel hemde kimyasal olarak (kombine) oluştuğundan yüzeylerde uygun seviyede bir katman oluşturabilirler, kolay tamir-bakım yapılabilir ve yüzeylerde iz bırakmazlar. Fakat bu verniklerin ahşap malzeme yüzeylerine yapışma/tutunma, sertlik ve koruyucu katman oluşturma özelliği, dolayısıyla mekanik etkilere dayanımı diğer solvent bazlı verniklerden daha düşüktür (Kurtoğlu, 2000; Ulay ve Budakçı, 2015). Bunun başlıca nedeni ise içeriğindeki katı madde oranının düşük ve formülasyon olarak odun ile reaksiyon kabiliyetinin düşük olması verilebilir. Ayrıca, su bazlı verniğin alkali özellikte olması (pH:8-10), onun bazı ahşaplar ile istenmeyen reaksiyonların oluşmasına (örneğin meşe odunundaki tanen ile) neden olabilmektedir (Ulay ve Budakçı,2015).
Çizelge 1’de, su bazlı verniklerin genel özellikleri özet olarak verilmiştir.
Çizelge 1. Su bazlı verniklerin genel özellikleri
Avantajlar/Advantages |
Dezavantajlar/Disadvantages |
Kimyasal formülasyonlarında uçucu organik bileşikle-
rin oranı düşüktür. |
Ahşap yüzeylerinde etkin koruma sağlamaları için birden fazla katman oluşturulması gerekir. |
Kullanımları esnasında atmosfere uçucu organik bileşik salınımı hemen hemen yoktur. |
Dış atmosferik şartlarda koruma faktörleri genellikle daha düşüktür. |
İğne yapraklı ve yapraklı ağaç türleri için kullanılabilirler. |
Alkali özellikte olduğundan, bazı ağaç bileşikleriyle (tanen) reaksiyon verebilir. |
Uygulanmaları ve temizlenmeleri kolaydır. |
Ağaç malzeme yüzeylerine bağlanma dereceleri çok yüksek değildir. |
Ağaç malzemenin doğal rengini değiştirmeden koru-
ma sağlayabilirler. |
Kimyasal kurumalı sistemlere göre kuruma zamanları daha uzundur. |
Diğer vernik türlerine göre daha ucuzdurlar. |
|
- Sonuç ve Öneriler
Ahşap malzemenin doğal görünümünü korumanın en iyi yolarından birisi sentetik vernik kullanmaktır. Fakat, su bazlı vernikler dışındaki birçok vernik türü ağaç malzeme yüzeyinde az çok renk değişimi oluşturabilmektedir. Bu bakımdan su bazlı vernik sistemlerinin ağaç ürünlerine uygulanmasında son yıllarda hızlı artış görülmektedir. Bunun başlıca nedeni ise değişik özellikte formüle edilmesine olanak sağlayan bağlayıcı reçinelerin özelliklerinin geliştirilmesi ve formülasyonundan dolayı havaya zehirli bir kimyasalın bulaşmaması verilebilir. Zira, diğer verniklerin yapısında daha yüksek oranda uçucu organik bileşik (VOC) bulunur ve verniğin uygulanma ve/veya kullanımları esnasında bunlar havaya karışırlar. Her ne kadar vernik üreticileri yağ esaslı sentetik verniklerdeki VOC seviyesini sınırlı bir seviyede tutmak için kimyasal formülasyonlara bazı kimyasallar eklemekle birlikte, su bazlı vernikler çok daha az VOC içerir ve bu bakımdan çok daha güvenlidir.
 |
Prof. Dr. H. Turgut Şahin
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
Orman Fakültesi
Orman Endüstri Mühendisliği Bölümü |
 |
Sevim Yılmaz
Orman Endüstri Mühendisi
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
Orman Fakültesi
Orman Endüstri Mühendisliği Bölümü |
 |
Gamze Özçelik
Orman Endüstri Mühendisi
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
Orman Fakültesi
Orman Endüstri Mühendisliği Bölümü |
 |
İsmail Erbil
Orman Endüstri Mühendisi
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
Orman Fakültesi
Orman Endüstri Mühendisliği Bölümü |
Referanslar/References
1- Bowyer J.L, Shmulsky, R&Haygreen J.G. (2003). Forest Products and Wood Science-An Introduction. Fourth edition, Iowa State University, Ames, IA, 553p.
2- Budakçı, M. & Sönmez, A. (2010). Bazı Ahşap Verniklerin Fark-
lı Ağaç Malzeme Yüzeylerindeki Yapışma Direncinin Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 25 (1).
3- Feist, W.C. (1983). Weathering and Protection of Wood, AmericanWood- Preservers’ Association, In: Proceedings, Seventy-ninths
Annual Meeting of AWPA, Kansas City, MO, Stevensville, pp.195-205.
4- Fengel, D. & Wegener, G. (1984). Wood, Chemistry, Ultrastructure, Reactions, Walter de Gruyter Public. Berlin, Germany.
5- Kubler, H. (1980). Wood as Building and Hobby Material, John Wiley&Sons Inc, NY, 270p.
6- Kurtoğlu, A. (2000). Ağaç Malzeme Yüzey İşlemleri, I. Cilt, Genel Bilgiler, İÜ Orman Fakültesi Yayınları, Yayın no: 463, İstanbul.
7- Özçiftçi, A., Atar M. & Uysal, B. (1997). Ağaç Malzemede Renk Açmada Kullanılan Kimyasalların Yüzey Parlaklığına ve Verniklerin Yapışma Mukavemetine Olan Etkileri, Türk Tarım ve Ormancılık Dergisi, 23 (3): 763-770.
8- Sahin, H.T. (2016). Environmentally Friendly Alternative Pulp and Paper Technologies, Chapter 11, In: Developments in Science and Engineering, R. Efe, L.Matchavariani, A. Yaldır, L. Lévai (Edi- tors), ST. Kliment Ohridski University Press, Sofia, ss.125-145.
9- Sahin, H.T. (2018). Chemical Properties and Utilization of Tree Barks, Chapter 8, In: Academician Publisher Scientific Researches Book, Educational Science, Oğuz Kutlu (Editor), Akademisyen Kita- bevi, Ankara, ss.91-107.
10- Sahin, H. T. & Mantanis, G. I. (2016). Colour Changes Of Pin And Fir Wood Treated With Several Titanium and Zinc-Oxide Based Nanocompounds. Advences in Forestry Letters, 5, 17-23.
11-Söğütlü, C. & Sönmez, A. (2006). Değişik Koruyucular ile İşlem Görmüş Bazı Yerli Ağaçlarda UV Işınlarının Renk Değiştirici Etkisi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 21(1): 1,151-159.
12- Söğütlü, C., Nzokou, P., Koc, İ., Tutgun,R. & Dongel,N. (2016). The Effects Of Surface Roughness On Varnish Adhesion Strength Of Wood Materials, J. Coat. Technol. Res., 13(5): 863–870.
13- Sönmez, A. (1989). Ağaçtan Yapılmış Mobilya Üst Yüzeylerinde Kullanılan Verniklerin Önemli Mekanik Fiziksel ve Kimyasal Etkilere Karşı Dayanıklılıkları, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
14- Sönmez, A., Budakçı, M., Atar, M. (2002). Karaağaç Odununda Renk Açma İşleminin Vernik Katmanına Etkisi, Teknoloji Dergisi,1-2: 35-42.
15- Sönmez, A. & Budakçı M. (2004). Ağaç işlerinde Üst Yüzey İşlemleri II. Koruyucu Katman ve Vernik Sistemleri, Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayını, Ankara.
16- Sönmez, A. (2005). Ağaç İşlerinde Üst yüzey İşlemleri I, Hazırlık ve Renklendirme, Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayını, Ankara.
17- Şener, N. (2006). Mobilyada Kullanılan Ahşap Malzeme, Yüzey, Üst Yüzey İşlemler ve Koruma, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Gü- zel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
18- Ulay, G. & Budakçı, M. (2015). Ahşap Yüzeylerde Kullanılan Su Bazlı Vernikler ile Türkiye’de Yapılan Çalışmalar, Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 470-480.
19- Yakın, M. (2001). Su Bazlı Verniklerde Sertlik, Parlaklık ve Yüzeye Yapışma Mukavemetinin Tespiti, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.770.